Vrouwelijke starters helpen bij volgende stap

Innovatie
Nieuw intergenerationeel netwerk van en voor zakenvrouwen

Leren van elkaars kennis en vaardigheden en wederzijdse inspiratie: dat was de insteek van de bijeenkomst Executive ladies meet Female Founders. Ervaren bestuurders en toezichthouders gaven tips aan starters. Deloitte-partner Caroline Zegers (foto): ‘Een raad van commissarissen kan een belangrijke rol spelen bij het managen van de groei.’

Executive ladies meet Female Founders

‘We willen zakenvrouwen helpen bij het zetten van de volgende stap’, zo omschrijft Dieuwke Hoogland de filosofie achter het nieuwe, intergenerationele vrouwennetwerk. Hoogland is mede-oprichtster van Female Ventures en al 25 jaar werkzaam in de wereld van startups. Ze richtte het net werk op met vijf andere vrouwen, waaronder Edith van de Weg, manager Deloitte Innovation. ‘Op school beginnen we met een gelijke verdeling mannen en vrouwen. Toch zijn het nog steeds de mannen die de zakenwereld domineren. Daarom richten we ons op vrouwelijke ondernemers.’

Mentorship

Het netwerk heeft bewust geen commercieel karakter. Hoogland: ‘Als starter wil je weleens kunnen sparren met anderen zonder dat het meteen geld kost.’ De ervaring van vrouwelijke bestuurders en commissarissen kan een duidelijke meerwaarde betekenen voor starters, stelt ze. ‘Geef ze je support, volg innovaties en nieuwe ontwikkelingen op de voet, je komt uit verschillende generaties dus leer van elkaars kennis en vaardigheden, krijg inspiratie en inspireer ze door een mentor te zijn.’  

Elevator pitches

Drie vrouwelijke starters presenteerden hun bedrijf en business challenges tijdens de bijeenkomst van het netwerk. De belangrijkste uitdagingen daarbij: hoe moeten ze omgaan met uitdagingen als groei en financiering?

Pitch 1: ‘Hoe kunnen we uitbreiden?’

Wendy Bogers introduceert Ligo, een platform waar bedrijven al hun juridische zaken kunnen regelen voor een vast tarief per maand of per product. ‘Ondernemers maken te weinig gebruik van juridisch advies, terwijl er veel behoefte aan is’, vertelt Bogers. ‘We hadden in september 2015 1000 betalende klanten, zijn inmiddels in drie steden gevestigd en willen uitbreiden. Het is ons streven de meest innovatieve serviceprovider te worden.’ De ervaren bestuurders en commissarissen hebben een kritische vraag voor Bogers: is Ligo wel toegerust voor complexe juridische zaken, ondanks de mogelijkheid om documenten op maat te leveren? Ze krijgt ook een tip: ‘Vraag bestaande klanten wat ze vinden. Zij maken reclame als je naar ze luistert.’

Pitch 2: ‘Waar vinden we partners en investeerders?

Eveline Klumpers ontwikkelt blockchain-technology voor de uitgeverswereld met Katalysis. Deze oplossing is er vooral op gericht dat alle partijen in de keten krijgen waar ze recht op hebben. Wanneer een uitgever een artikel plaatst, zijn de prijsafspraken met de schrijver al vastgelegd. Zodra iemand het artikel leest, zorgt Katalysis dat ieder het afgesproken deel krijgt. Er wordt verdiend aan de partijen die zich aansluiten bij de blockchain. Het bedrijf is inmiddels elf maanden bezig en heeft drie medewerkers. Klumpers: ‘Om door te ontwikkelen zijn we op zoek naar partners en investeerders. En vooral naar contacten die ons bij de juiste mensen kunnen introduceren.’

Pitch 3: ‘Hoe kunnen we internationaal groeien?

Wetenschapper in de robotica en ondernemer Maja Rudinac heeft LEA gelanceerd, een product dat ouderen met mobiliteitsproblemen langer zelfredzaam houdt. ‘Werkend in de robotica, miste ik de connectie met mensen’, aldus Rudinac. In twee jaar tijd werd het idee tot product ontwikkeld, getest en gecertificeerd. De 25 medewerkers maken zich klaar voor de start van de verkoop van het bedrijf, medio 2017. LEA won al diverse prijzen, waaronder de Shell Live WIRE Award. Het product kan geleased worden, wat voorfinancieren betekent. Er wordt dus gezocht naar (investerings)partners voor de verkoop. Met een bank is een samenwerking aangegaan voor een financieringsoplossing. Ook kwamen het interesseren van zorgverzekeraars voor vergoeding en het werken met partnercontracten aan de orde. De vraag aan de aanwezige executives en commissarissen was hoe het bedrijf internationaal kan groeien.

Netwerk inbrengen

Caroline Zegers, tax partner en voorzitter van het Executive Ladies Program van Deloitte, heeft nog een toevoeging op de gegeven adviezen. ‘Een raad van commissarissen kan een belangrijke rol spelen bij het managen van de groei van startups en scale-ups, zowel in eigen land als internationaal. Commissarissen kunnen niet alleen aanzienlijke kennis en ervaring inbrengen, maar ook een waardevol netwerk.’

Klik hier voor meer informatie.